1- اجزای تشکیل دهنده سیستم سقف عرشه فولادی کدامند؟
اجرای تشکیل دهنده این سیستم عبارتند از عرشه فولادی، گلمیخ، فلاشینگ، آرماتور و بتن.
2- چه محدودیت هایی برای اجزای تشکیل دهنده این سیستم وجود دارند ؟
ارتفاع عرشه ها بایستی بین 5 تا 7.5 سانتی متر باشد .
حداکثر قطر گلمیخ 19 میلی متر و حداقل ارتفاع آن که می بایست بعد از نصب در دال تخت پیوسته بتنی مدفون باشد، نباید کمتر از 4 سانتی متر از کنگره فوقانی عرشه باشد .
حداقل ضخامت بتن بالای عرشه 5 سانتی متر باشد .
3- مراکز تایید کننده و استاندارد های این سیستم کدامند ؟
موسسه عرشه های فولادی آمریکا
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران
4- روش اجرای این سیستم چگونه است ؟
در سازه های فولادی عرشه ها بر روی تیر ها پخش شده و پس از تثبیت آنها و نصب فلاشینگ های لازم، گلمیخ ها با توجه به آرایش ذکر شده در نقشه ها بر روی بال فوقانی تیر ها جوش می شود. پس از آن با اجرای شبکه میلگرد های حرارتی سقف آماده بتن ریزی می باشد.
5- آیا این سیستم بر روی اسکلت بتنی نیز قابل اجراست ؟
بله، البته در اجرای این سیستم بر روی سازه های بتنی نیاز به تعبیه تیرهای فرعی می باشد. بدین ترتیب دهانه های آزاد عرشه ها می بایست به کمتر از 3.0 متر محدود گردند.
6- آیا اجرای بازشو در این سیستم امکان پذیر است ؟
بله، با توجه به ابعاد بازشوها تمهیدات لازم اتخاذ می گردد. البته برای بازشوهای کوچکتر بهتر است با استفاده از پلاستوفوم محل بازشو بسته شود و پش از بتن ریزی نسبت به برش ورق اقدام گردد .
7- حداکثر متراژ قابل اجرا در یک روز کاری چقدر است ؟
در صورت وجود شرایط مناسب کارگاهی، در صورتی که هر 1000 مترمربع در یک تراز باشد، امکان اجرای کامل آن ظرف مدت 10 روز کاری فراهم می باشد.
8- آیا این سیستم در مقایسه با کامپوزیت معمولی به صرفه تر می باشد ؟
بطور کلی جهت انجام محاسبات دقیق و ارائه گزارش مقایسه اقتصادی، نیاز به فایل محاسباتی سازه جهت مدل کردن سیستم سقف عرشه فولادی بر روی سازه می باشد، اما در اکثر اوقات می توان این سیستم را بهینه تر برشمرد.
9- وزن تمام شده این سیستم چقدر می باشد ؟
وزن تمام شده سقف شامل عرشه فولادی، مش و بتن، بسته به ارتفاع عرشه از 225 تا 250 کیلوگرم در هر مترمربع می باشد .
10- آیا کنترل های لازم برای ارتعاش سقف صورت می گیرد ؟
کنترل ارتعاش در سقف بواسطه محدود نمودن تیرهای مورد نیاز در این سیستم برای ارتعاش در طراحی می باشد، که مطابق با آئین نامه های مربوطه انجام می پذیرد.
11- نحوه توزیع بار این سیستم چگونه است ؟
ترکیب عرشه ها و تیرهای عمود بر آنها را می توان بعنوان یک سیستم دو طرفه یاد کرد.
12- آیا در روند ساخت و اجرا کنترل های لازم صورت می گیرد ؟
آزمایشات لازم بر روی مصالح مورد نیاز و کنترل اجرای صحیح آنها به ترتیب زیر می باشد:
انجام آزمایش بر روی نمونه ورق گالوانیزه جهت تطابق با مشخصات فنی مورد نیاز و مورد انتظار در طراحی.
انجام آزمایش های لازم بر روی گلمیخ ها.
نمونه گیری از بتن و انجام آزمایش های لازم.
بررسی کیفیت جوش گلمیخ با انجام آزمایش در محل.
13- پوشش زیر این سیستم به چه صورت می باشد ؟
بایستی با استفاده از آویز، سقف کاذب اجرا نمود. البته با توجه به صیقلی بودن، زیبایی و یکدستی عرشه ها در کاربردهایی نظیر پارکینگ می توان از اجرای سقف کاذب صرف نظر کرد .
14- آیا جهت اطمینان از کیفیت اجرا، امکان بازدید از پروژه های در حال اجرای این شرکت وجود دارد ؟
در صورت تمایل، پس از هماهنگی های لازم، امکان بازدید فراهم خواهد بود، بعلاوه کارشناسان شرکت با حضور در محل پروژه، پاسخگوی سوالات فنی و اجرایی خواهند بود.
15- آیا برای فیکس کردن ورقها روی پروفیل بهتر است از فیکساتور استفاده گردد یا از میخکوب هیلتی ؟
اخیراً تجهیزاتی وارد بازار شده که به وسیله ایجاد قوس الکتریکی ورق عرشه فولادی را بر روی سازه فلزی فیکس میکند که به این دستگاه weldeck می گویند ، متاسفانه باید بگویم که استفاده از این دستگاه هنوز عیوبی دارد که رفع نشده است به طور مثال پس از استفاده از این روش ورقها در اثر ضربات پا و یا وارد اوردن ضربه در محلهای جوشکاری شده شکسته و ورق از روی سازه فلزی سقف عرشه فولادی جدا می گردد ، به هر حال ما استفاده از دستگاه میخ کوب و استفاده از میخ و چاشنی را – علی رغم پر هزینه تر بودن و کند تر بودن – ترجیح داده و در پروژه ها از همان روش استفاده میکنیم . البته هزینه خرید میخ و چاشنی برای هر متر مربع اجرای سقف عرشه فولادی حدود 150 تومان البته برای سال 1394 می باشد .