کنترل سازه برای حرارت(تحلیل حرارتی در ایتبس ورژن 9.7.4)
از بین بارهای وارده بر سازه یکی از بارها بارهای ناشی از اثرات خودکرنشی هستند.
- بارهای ناشی از اثرات خودکرنشی : اثرات خودکرنشی اثراتی هستند که بدون اعمال نیروهای خارجی در سازه های نامعین تنش های داخلی ایجاد میکنند که دلیل آن اعمال کرنش های اجباری به سازه است.تغییرات یکنواخت و غیر یکنواخت درجه حرارت یکی از این بارها هست.
انجام این کنترل باید بعداز تحلیل و طراحی لرزه ای سازه و بعداز کنترلهای هفتگانه سازه و ترسیم نقشه های اجرایی صورت گیرد.
تحلیل حرارتی معمولا در سازه های فولادی و در دهانه های بزرگ و سوله ها لازم هست که انجام بشه و به طبع بدلیل اختلاف دمایی که در اقلیم اجرایی پروژه وجود داره انقباضات و انبساطاتی در سازه ایجاد میشود که باعث ایجاد کشش یا فشار در عناصر سازه ای میشود که باید این موضوع دو تحت ترکیب بارهای خاص برسی بکنیم. روند انجام این کنترل به شرح زیر است :
1) ضریب انبساط فولاد برابر با
12×10^-6
میباشد که لازم است متریال فولادی که در نرم افزار ایتبس ساخته شده است اصلاح شود و ضریب انبساط بالا برای ان متریال وارد شود.
2) یک حالت بار حرارتی با اسم temperture و از نوع other در مسیر زیر ایجاد میکنیم :
Define/ static load case
3) حال با در دست داشتن اطلاعات از مقدار درجه حرارت منطقه ای که سازه قرار هست در آنجا ساخته شود باید به نرم افزار بفهمانیم که سازه دارای درجه حرارتی برابر با مثلا 30°c است. معمولا این عملیات را روی تیرهای سازه انجام میدهیم. برای این کار باید از مسیر زیر اقدام شود :
select all beam / assign / frame load / temperture load
در پنجره باز شده باید درجه حرارت محیط به واحد سلسیوس وارد شود و ok میکنیم و پنجره را میبندیم. لازم به ذکر هست که برای انجام این کنترل باید سقفهای سازه از دیافراگم صلب خارج شوند چون درصورت صلب بودن اثر بارهای حرارتی ازبین میروند که میتوان آنهارا از نوع none یا semi rigid انتخاب کرد.
4) ساخت ترکیبات مربوط به حرارت ، طبق مبحث ششم مقرارات ملی ساختمان ترکیب بارهایی که برای این کنترل باید استفاده شود به شرح زیر است :
1) 1.2D+0.5(LROOF OR SNOW)+1.2T
2) 1.2D+1.6L+1.6(LROOF OR SNOW)+ T
باید استفاده شود.
5) ترکیب بارهایی که ساخته شد باید مبنای طراحی قرار گیرند لذا از منوی DESIGN آنهارا انتخاب میکنیم.
6) سازه را تحلیل میکنیم و سپس طراحی را انجام میدهیم.
اعصایی که جوابگوی تنش ها و کرنشهای بوجود آمده نبودند رو باید OVER WRITE کنیم.
لازم به ذکر هست که این کنترل باید بعد از ترسیمات نقشه های اجرایی انجام شود و در این مرحله هریک از اعضایی که جوابگو نبودند و مقطع قوی تری به آنها اختصاص دادیم ، در نقشه های اجرایی باید اصلاح شود.